sobota, 13 października 2012

Wurzel's Orange Wine - eksperyment

Przeczytałem o tym winie z kartoników dwa dni temu no i postanowiłem zrobić eksperyment. Plan jest by wino było ekspresowe - mam zamiar otworzyć butelkę 15.11 na Beaujolais Nouveau - czyli za 33 dni - oczywiście będzie sztucznie klarowane. Przepis oryginalny lekko zmodyfikowałem i tak do 5l baniaczka trafiły produkty TESCO:

  • sok z białych winogron 2l 
  • sok z pomarańczy 2l
  • sok z jabłek 0,75 (więcej się nie zmieściło)
  • cukier 400g
  • pożywka
  • łyżeczka gliceryny
  • 3 krople Pectopolu
  • Drożdże ENARTIS SC


Cukier rozpuściłem w podgrzewanym soku winogronowym - potem dodałem pozostałe składniki. Na końcu sok jabłkowy - prawie pod korek. Nastaw od razu do piwnicy - bo tam chłodniej i może nie ucieknie balonu.







Jednocześnie odkryłem, że mój multimierz jest o kant dupy potłuc. Cukru w nastawie jest: 2x159g = 318 winogrona; 2x104g = 208 pomarańcze; 0,75x97g = 72g jabłka + 400g cukru razem 998g. Tak jak celowałem winko w okolicach 11,5%. Wskaźnik pokazał raptem 17blg - 142g cukru ;/ Pewnie jest skalowany na niecukry ;/

2 komentarze:

  1. Hej hej. Nie byłem nigdy dobry z matematyki, ale nie tak (wg mnie oczywiście liczysz). Nie sumuje się zawartości cukru w ten sposób. Jeśli masz 2 jednolitrowe kartoniki soku, w każdym z nich po 143g cukru, to jeśli zlejesz je razem, to nadal masz 143g w litrze, więc BLG w granicach 14. Jesli masz jeden kartonik z zawartością cukru 140 g w litrze, a drugi 120 g w litrze, po po zlaniu ich masz 130 g w litrze. Według moich obliczeń średnio po połączeniu wszystkich soków i dosypaniu cukru miałeś około 210 gram cukru w litrze, więc BLG na poziomie 21. Nie dam sobie za to ręki odciąć, ale obstawiam, że to mniej więcej w ten właśnie sposób się liczy.
    Pozdrawiam
    Marcin
    (marcin1405 małpa gmail kropka com)

    OdpowiedzUsuń
  2. Liczyłem dokładnie jak Ty :) To cukromierz pokazał co pokazał 17blg

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...